Научные коммуникации в эпоху пандемии: уроки для России
Аннотация
Литература
2. Horbach S. P. Pandemic publishing: Medical journals strongly speed up their publication process for COVID-19 // Quantitative Science Studies. 2020. Vol. 1, № 3. P. 1056–1067. DOI: 10.1162/qss_a_00076.
3. Lee J. J. Scientific globalism during a global crisis: research collaboration and open access publications on COVID-19 / J. J. Lee, J. P. Haupt // Higher Education. 2021. Vol. 81, № 5. P. 949–966. DOI: 10.1007/s10734-020-00589-0.
4. Bartling S. Opening Science: The Evolving Guide on How the Internet Is Changing Research, Collaboration and Scholarly Publishing / S. Bartling, S. Friesike. Berlin : Springer Nature, 2014. 339 p.
5. On sharing knowledge and fostering “open science” / E. Gelenbe, G. Brasseur, L. Chefneux [et al.] // Ubiquity Magazine. 2021. May. P. 1–13.
6. Rosenberg H. The Twitter pandemic: The critical role of Twitter in the dissemination of medical information and misinformation during the COVID-19 pandemic / H. Rosenberg, S. Syed, S. Rezaie // Canadian Journal of Emergency Medicine. 2020. Vol. 22, № 4. P. 418– 421.
7. Mobile phone data for informing public health actions across the COVID-19 pandemic life cycle / N. Oliver, B. Lepri, H. Sterly [et al.] // Science Advances. 2020. Vol. 6, № 23. P. eabc0764. DOI: 10.1126/sciadv.abc0764.
8. Ottaviani J. The post-embargo open access citation advantage: it exists (probably), it’s modest (usually), and the rich get richer (of course) // PLoS One. 2016. Vol. 11, № 8. e0159614. DOI: 10.1371/journal.pone.0159614.
9. Gelenbe E. The impact of information technology on energy consumption and carbon emissions / E. Gelenbe, Y. Caseau // Ubiquity Magazine. 2015. June. P. 1–15.
10. America and the International Future of Science // American Academy of Arts and Sciences : [сайт]. 2020. P. 10. URL: https://www.amacad.org/publication/internationalscience (дата обращения: 27.11.2021).
11. Grove J. Data sharing on COVID-19 research ‘disappointing’, says EU chief // Times Higher Education : [сайт]. 2021. May, 26. URL: https://www.timeshighereducation.com/news/data-sharing-covid-research-disappointing-says-eu-chief?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=editorial-daily (дата обращения: 27.11.2021).
12. Индикаторы науки: 2021 : статистический сборник / Л. М. Гохберг, К. А. Дитковский, Е. И. Евневич. Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М. : НИУ ВШЭ, 2021. 352 c.
13. Madalli D. P. Concepts of Openness and Open Access. Paris : UNESCO, 2015. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232207 (дата обращения: 07.02.2022).
14. Открытая наука // Википедия : [сайт]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D1%82%D0%BA%D1%80%D1%8B%D1%82%D0%B0%D1%8F_%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0 (дата обращения: 27.11.2021).
15. Rentier B. Science ouverte, le defi de la transparence. Brussels : Académie royale de Belgique, 2018. 114 p.
16. UNESCO Recommendation on Open Science // UNESCO : [сайт]. 2021. URL: https://en.unesco.org/science-sustainable-future/open-science/recommendation (дата обращения: 19.08.2021).
17. Responsible research & innovation // European Commission : [сайт]. URL: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/h2020-section/responsible-researchinnovation (дата обращения: 26.11.2021).
18. Scientific landscape of citizen science publications: Dynamics, content and presence in social media / N. Bautista-Puig, D. De Filippo, E. Mauleón [et al.] // Publications. 2019. Vol. 7, № 12. Р. 1–22. DOI:10.3390/publications7010012.
19. Егерев С. В. «Citizen science» в приложении к акустике и океанологии / C. В. Егерев, А. Н. Серебряный // Акустика океана. Доклады XVII Школы-семинара им. акад. Л. М. Бреховских, совмещённой с XXXIII сессией Российского акустического общества. М. : Институт океанологии им. П. П. Ширшова РАН, 2020. C. 101–107. DOI: 10.29006/978-5-9901449-5-8-15.
20. What is Horizon 2020 // European Commission : [сайт]. URL: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/what-horizon-2020 (дата обращения: 26.11.2021).
21. NIH Public Access Policy : [сайт]. URL: https://publicaccess.nih.gov/index.htm (дата обращения: 26.11.2021).
22. Открытый доступ сегодня: широкомасштабный анализ распространенности и влияния статей открытого доступа / Х. Пивовар, Д. Прим, В. Ларивьер и др. // Наука и научная информация. 2020. Т. 2, № 4. С. 228–247. DOI: 10.24108/2658-3143-2019-2-4-228-247.
23. Валеева М. В. Видимость научных результатов Green Open Access в институциональных репозиториях // Управление наукой: теория и практика. 2020. Т. 2, № 2. С. 117–128. DOI:10.19181/smtp.2020.2.2.5.
24. Plan S. Accelerating the transition to full and immediate Open Access to scientific publications // Ouvrir La Science : [сайт]. URL: https://www.ouvrirlascience.fr/wpcontent/uploads/2018/11/Plan_S.pdf (дата обращения: 26.11.2021).
25. The academic, economic and societal impacts of Open Access: an evidence-based review / J. P. Tennant, F. Waldner, D. C. Jacques [et al.] // F1000 Research. 2016. Р. 5. DOI: 10.12688/f1000research.8460.3.
26. The Research Ideas and Outcomes : [сайт]. URL: https://riojournal.com (дата обращения: 27.11.2021).
27. Why open science is critical to combatting COVID-19 // OECD : [сайт]. URL: https:// www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/why-open-science-is-critical-to-combattingcovid-19-cd6ab2f9 (дата обращения: 24.11.2021).
28. Make the pledge to share your intellectual property in the fight against COVID-19 // Open Covid Pledge : [сайт]. URL: https://opencovidpledge.org (дата обращения: 24.11.2021).
29. Pledgors // Open Covid Pledge : [сайт]. URL: https://opencovidpledge.org/partners (дата обращения: 24.11.2021).
30. COVID-19 Open Research Dataset Challenge (CORD-19) // Kaggle : [сайт]. URL: https://www.kaggle.com/allen-institute-for-ai/CORD-19-research-challenge (дата обращения: 24.11.2021).
31. Yeo-Teh N. S. L. An alarming retraction rate for scientific publications on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) / N. S. L. Yeo-The, B. L. Tang // Accountability in Research. 2021. Vol. 28, № 1. P. 47–53. DOI: 10.1080/08989621.2020.1782203.
32. Social media for rapid knowledge dissemination: early experience from the COVID-19 pandemic / A. K. M. Chan, C. P. Nickson, J. W. Rudolph [et al.] // Anaestesia. 2020. Vol. 75, № 12. P. 1579–1582. DOI: 10.1111/anae.15057.
33. Jamali H. R. Copyright compliance and infringement in ResearchGate full-text journal articles // Scientometrics. 2017. Vol. 112, № 1. Р. 241–254. DOI: 10.1007/s11192-017-2291-4.
34. Björk B.-C. The open access movement at a crossroad: Are the big publishers and academic social media taking over? // Learned Publishing. 2019. Vol. 29, № 2. Р. 131–134. DOI: 10.1002/leap.1021.
35. Chawla D. S. Publishers take academic networking site to court // Science News. 2017. Vol. 358, № 6360. Р. 161–169. DOI: 10.1126/science.358.6360.161.
36. Fortney K. A social networking site is not an open access repository / K. Fortney, J. Gonder // Office of Scholarly Communication University of California : [сайт]. 2015. Dec. 1. URL: https://osc.universityofcalifornia.edu/2015/12/a-social-networking-siteis-not-an-open-access-repository/ (дата обращения: 07.02.2022).
37. Bohannon J. Who’s downloading pirated papers? Everyone // Science. 2016. Vol. 352, № 6285. Р. 508–512. DOI: 10.1126/science.352.6285.508.
38. Greshake B. Looking into Pandora’s Box: the content of Sci-Hub and its usage // F1000 Research. 2017. Vol. 6, аrticle 541. DOI: 10.12688/f1000research.11366.1.
39. Birnholtz J. P. When do researchers collaborate? Toward a model of collaboration propensity // Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2007. Vol. 58, № 14. Р. 2226–2239. DOI: 10.1002/asi.20684.
40. European Environment Agency : [сайт]. URL: https://www.eea.europa.eu/ru (дата обращения: 26.11.2021).
41. How will COVID-19 reshape science, technology and innovation? // OECD: [сайт]. 2021. June 23. URL: https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/howwill-covid-19-reshape-science-technology-and-innovation-2332334d (дата обращения: 07.02.2022).

Поступила: 05.12.2021
Опубликована: 28.03.2022